A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 363 Leysin-Grand Hotel megálló-rakodóhelyen
Aigle - LeysinChemin de fer Aigle–Leysin (AL) | |||
Megnyitás: |
| ||
---|---|---|---|
Hossz: | 6,21 km | ||
Építtető: | Chemin de fer Aigle–Leysin | ||
Villamosítás: | 1500 V= | ||
Személyszállító vasút: | Transports Publics du Chablais | ||
A 23% legnagyobb emelkedésű vonalon Abt rendszerű fogaslécek vannak a megnyitás óta. Aigle pályaudvaráról elsőként épült ki fogaskerekű vasút a régióban Leysin kiváló levegőjű és remek kirándulóhelyként működő városába. Az igazi föllendülést természetesen a síelés és az alpinizmus elterjedése hozta, neves sziklamászó-iskola is működik itt. A vonal első szakasza Aigle város utcáin vezet gyakorlatilag villamosként (mint Nyíregyházán vagy Sátoraljaújhelyen), ez 1932-ig egy villamosvonallal is osztozott, amely Aigle állomásról Aigle Grand Hotel-ig közlekedett, azonban gazdasági válság miatt előbb a villamost, később a szállodát is bezárták. Ez a szakasz csak enyhén emelkedik, így adhéziós üzemben haladnak a vonatok rajta. Aigle Depot AL állomáson, vagyis az AL vonal kocsiszínjénél a szerelvények csúcsfordító-szerűen menetirányt váltanak, ezután a vezérlőkocsi lesz elöl és a motorkocsi a völgyoldalon, ahogy az sok fogaskerekű vasúton jellemző. A vonal a Grande Eau völgyének jobb partján emelkedik meredeken, a depó után rögtön igen meredek szakasz következik, ahogy eléri a szőlőültetvényeken át Fontanney [fontáné] állomást. Kezdetben a vonatok Leysin Fayday-ig jártak [lejszín fé(j)dé(j)]. Később a Leysin Village és Leysin Fayday közötti viaduktot és felüljárókat kétvágányúsították, illetve a város alatt egy fordulóalagút épült, elérve Leysin Grande Hotel megállóhelyet, ahol egy csonkavágánnyal ér véget a pálya. | |||
|
Aigle-ben a városon át vezető adhéziós szakasz a Második Világháború előtt elvezetett a Les Diablerets vonal tövében található Aigle Grand Hotel-ig. A csak fogashajtással rendelkező AL motorvonatokat a villamosok vonszolták el a vasútállomástól a kocsiszínig, ahonnan megkezdődhetett a hegymászás. Az Abt rendszerű fogaskerekű 1047 m magasság-különbséget küzd le. A legnagyobb emelkedő 23%-os.
A kocsiszíni irányváltás után a fogaskerekű a Grande Eau nyugati oldalán meredeken emelkedni kezd a vasút, ahonnan a lassabban emelkedő, keleti parti ASD vonala is jól követhető. Az Aigle fölötti szőlőültetvények között emelkedő vasút egészen egyedi tájon halad, majd Leysin állomása előtt egy nagyszabású vidukton is áthalad. Nem egy jelentős völgyet keresztez, csak a furcsán behorpadó hegyoldalon vezet át jobb ívviszonyokkal a vasút ilyenformán.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.