A TMR Beh 4/8 71 Les Marécottes és Salvan között
Martigny - Vallorcine - Chamonix-Mont Blanc - St.Gervais-les-Baines-Le FayetMont Blanc Express | |||
Megnyitás: |
| ||
---|---|---|---|
Hossz: | 70 km | ||
Építtető: | Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) / Chemin de fer Martigny–Châtelard (MC) | ||
Villamosítás: | 800 V DC (Fr)/850 V DC (Ch) | ||
Személyszállító vasút: | SNCF TER/Transport de Martigny et Regions | ||
Miközben a svájci Alpok tobzódik a keskennyomközű vasutakban, Franciaországban nem sok vasútvonal épült a hegyekben, azok közül is sokat mára fölhagytak. Az Európa második legmagasabb hegycsúcsának lábánál fekvő Chamonix ezért is különleges, hiszen ide nemzetközi, technológiailag érdekes, és igencsak látványos kisvasúttal is eljuthatunk. A francia oldalon a nagynevű PLM vasúttársaság építette, ehhez csatlakozott Svájcban a kanton által is támogatott vasút. A francia oldal gazdaságossági okokból és a lavinák miatt alsóvezetékes kivitelben épült, emiatt így tervezték meg a svájci szakaszt is. Martignyben azonban részben a helyi villamossal közös nyomvonalon haladt, ezért felsővezetékről is tudtak üzemelni a svájci járművek. Ma a legtöbb svájci szakasz már felsővezetékes, csak a Vernayaz és Salvan közötti, alacsony alagutakkal tarkított fogaskerekű szakasz üzemel harmadik sínnel. Ez az egyetlen fogasléces szakasza a vonalnak (Strub rendszerű), mivel itt nagyon rövid szakaszon kell fölérnie a pályának a Trient folyó szurdokának sziklapárkányához, ugyanis a vad szurdokban hosszan emelkedő vasutat kiépíteni lehetetlen lett volna. A fogasléces szakasz azért is különösen látványos, mert gyakorlatilag néhány perc alatt, akárha lifttel utaznánk, a Rhone völgye fölött találjuk magunkat a csaknem függőleges sziklafal tetején. A pálya nem sokkal meredekebb a budapestinél (legfeljebb 200 ezrelék, adhéziósan 70 ezrelék az emelkedés), de a teljes nyílt kilátás miatt egészen sokkoló. Ezután a vonal a Trien szurdoka fölött vezet, az elvárhatóan bámultos kilátást nyújtva. A határtól vegyes a táj, széles völgyek és jelentős műtárgyak (hosszú alagutak, nagy viaduktok) váltják egymást. A határon majdnem mindig át kell szállni egyik vonatból a másikba, mivel sok francia motorvonat nincs fogaskerékkel fölszerelve. Ezek a járművek néha a svájci Salvanig is elvisznek sűrítőjáratokat, ezért áramszedő is van rajtuk. Sajnos a vasút (a hírneves elhelyezkedése ellenére) folyamatosan gazdasági gondokkal küzd, ezért a környezete kissé lepukkant. A Swiss Travel Pass a vonalon Chamonix-ig érvényes. | |||
|
Mivel a Wiener Walzer elég későn indul Zürichből, és a Lötschberg-bázisalagútnak hála még Bernen át is nagyon gyorsan oda lehet érni, így meglátogattuk a Mont Blanc-Express-t is néhány fotó erejéig. Egy korábbi utazáson egészen a francia határig elmentünk vele, ezúttal inkább köztes megállóknál, a nyílt vonalon fotóztunk. A kisvasút igen különleges: Martignyból indul, itt egy megállót párhuzamosan fut az SBB fővonallal Vernayaz-ig. Onnan meredeken, fogaskerekű szakasszal emelkedik a Rhone völgye fölé. Innen végig adhéziós, a Trient szurdokának tetején egyensúlyozik, elér Chamonix-be, majd a volt PLM francia vasúttársaság mellékvonalába csatlakozik Le Fayet-nél. Franciaországban és a svájci fogas szakaszon alsóvezetékes, a többi részen felsővezetékes a pálya, a feszültségnem Svájcban 850V, Franciaországban 800 V DC. Egy korábbi utazásról videót is készítettem, ezt szeretném itt ajánlani:
Ha érdekelnek a vonatos vagy vasútmodelles videók, kérlek kövesd a csatornámat!
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.