A ŽSR M262 004 Perlep és Aranyosmarót között
Első nosztalgiavonatunk egy M262 sorozatú, kétszárnyú feljáróajtajuk miatt Kredenc
becenevű dízel-elektromos motorkocsi, ami nagyrészt az 1950-es években elsősorban sebesvonati szolgálatra épült. A bejárt vasútvonal is különleges: egy jobbára nem használt összekötővonalon járunk, személyszállítás már rég nincs, de a tehervonatok is csak szórványosak. Ezen a vidéken a vasútvonalak fő csapásirányait már meghatározzák a folyóvölgyek, így a Garam völgyében Zólyomba, a Zsitva völgyében Kistapolcsányba, míg a Nyitra völgyében Privigyén át Németprónára és Nyitrabányára vezetett vasútvonal.
Ezek mind észak-déli irányultságúak voltak, találkozási pontjuk pedig Érsekújvár volt. A nyersanyagok és az ipar szerkezete alapján logikusnak tűnt alkalmas helyen kelet-nyugati irányban összefűzni őket. A Lipótvár-Nyitra vonal már 1898 óta létezett, ennek folytatásaként 1938-ban nyílt meg az Üzbég - Aranyosmarót vasútvonal. Ez a Szlovák Állam idején kiemelt szerepet kapott az első és második Bécsi Döntések által kettévágott déli fővonalak pótlásában.
A kép a harmadik szakaszon, az Aranyosmarót - Garamkovácsi vonalon készült, amit még a MÁV nyitott meg 1912-ben. A középső szakasz egy része most újjáéled, mivel pont kettévágja az új nyitrai Jaguar/Land Rover gyár telephelyét, így iparvágányként fog szolgálni, az Aranyosmarót felé vezető kapcsolatot azonban nem építik újjá. Ezen a szakaszon egy kisebb viadukt is épült, ami hamarosan a vasút maradékával az enyészeté lesz. Az utolsó, Nyitra és Lipótvár közötti szakaszon Nyitráról személyvonatok, Privigyéből egészen Pozsonyig közelekedő gyorsvonatok járnak, a pályasebesség 100 km/h (az állandó lassújelektől eltekintve), így annak a szakasznak a sorsa hosszú távon is biztosított.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.