A Brienz-Rothorn-Bahn Hm 2/2 11 Geldried és Brienz között
A BRB egyike Svájc nagyon kevés, felsővezeték nélküli vasútvonalának. Mindig gőzmozdonnyal üzemelnek, csak a gőzösök kiesése vagy szélsőségesen alacsony utasszám esetén jár dízelmozdony helyettük - hát mi állítólag egy ilyen napot fogtunk ki. Bár itt lent jó idő volt, vélhetően Rothorn Kulm-on már a köd miatt nem lehetett semmit látni, ezért dönthettek a dízelezés mellett. Minket nagyjából a guta ütött meg ettől természetesen.
Maga a vasút egyébként a Schynige-Platte-Bahnnal megegyező módon 800 mm nyomközű, de Abt rendszerű fogasléccel szerelt. 1892-ben nyílt meg, a tervezőmérnök Alexander Lindner és a kivitelező Theo Bertschinger mellett maga Roman Abt is fontos szerepett játszott az építésnél, mivel ez egyike volt az első Abt-rendszerű fogaskerekű vasutaknak. Maga Abt egyébként kezdetben Riggenbachnak dolgozott és később függetlenedett, hogy egy egyszerűbb, olcsóbb fogassín-rendszert dolgozzon ki. Az új rendszer igen elterjedt, elsősorban a vegyes üzemű vasutakon, de a jobb kopásállóságuk miatt a Riggenbach/Strub/von Roll rendszerek jobban beváltak a meredekebb pályákon. Abt fejlesztette ki az adhéziós-fogasléces átmenetet kényelmesebbé, gyorsabbá és biztonságosabbá tevő rugalmas fogasléc-bevezetést, ahol egy föl-le rugózó, kezdetben alacsony, majd egyre magasabb fogazású léc segít a jármű fogaskerekeit szinkronizálni a fogasléccel.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.