A MÁV-START MDmot 3038 Poroszló és Tiszafüred között - A Tisza-tó turzásán ballag az ősöreg motorvonat ekkor már Füzesabony és Debrecen között, holott volt itt menetrendileg normális, Eger-Fehérgyarmat vonat is. Ma is csak annak lenne értelme.
Az MDmot ugyanakkor sok szempontból óriási szintlépés volt a MÁV-nál, hiszen világháború előtti motorkocsikat, gőzmozdonyokat, és a távolsági forgalomban az ABb/Bb motorvonatokat váltotta. Kifejlesztéséhez szabadalmak fűződnek, itt debütált a motorkocsiban az a forgóváz, ami később a Ganz univerzális forgóvázaként a talán legnagyobb export és licencia sikerük lett, és a pótkocsik egyiptomi luxusmotorvonattól örökölt forgóváza a kéttengelyes, merevekeretes járművek után óriási előrelépést jelentett futásminőségben a mellékvonali utasoknak. Ugyanakkor azok a szerkezetbeli könnyítések, amiknek köszönhetően a Koncepció során még meg nem szűntetett "i" és "c" sínes, igazi madzagvasutakon is közlekedhetett, ugyanakkor 100 km/h legnagyobb sebességget kellett tudnia a távolsági forgalom elvárásai szerint, megalapozták a korai búcsú szükségességét.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.