A Montafonerbahn ET 10.110 Bludenz állomáson
A Montafonerbahn
A Montafonerbahn igen érdekes kis magánvasút. Vorarlberg tartomány egy kis völgyében, az Ill folyó mentén vezet, alig 13 km hosszan. 1905. december 18-án nyílt meg, és egy év alatt 82000 utast szállítottak a 800 V egyenfeszültséggel működő motorkocsik és mozdonyos kisvonatok. A közeli vízerőmű-beruházások miatt 1924-től jelentősen megnőtt a teherszállítás kapacitása is, Tschaggunstól egy 760 mm nyomközű anyagszállító kisvasút is épült.
1972. március 6-án álltak át az Államvasút szabványos 15 kV 16 2/3 Hz váltakozó feszültségére, ekkor a régi motorkocsikat selejtezték, az ET 10.101-est pedig (amelyik az alsószászországi Bad Eilsener Kelinbahntól érkezett, és a Bludenz állomásra való bejárás érdekében egy kiegészítő dízellaggregátot kapott) a Haager Lies vasútvonalnak adták át, amely szintén vegyes felsővezetékkel üzemelt: a fővonali csatlakozástól Haag am Hausrucking egyenárammal, onnan a fővonalon át Lambach állomásig viszont váltóáramú felsővezeték alatt, de dízelüzemmel járt be a motorkocsi. Később oda kétáramrendszerű kocsik kerültek egészen a vonal megszűntetéséig, amikor az ET 10.101-est selejtezték.
A vonal járműparkja egyébként is érdekes, hiszen például az ET 10.103 eredetileg német VT 63 sorozatú dízel-motorkocsi volt, abból építették át kétáramrendszerű villanymotorkocsivá, így Schrunstól egészen Bludenzig villamos üzemben közlekedhetett. A váltóáramra átállás után megépült a formára egyező ET 10.104 is, ami viszont csak a váltóáramú hálózatot kedvelte. De jártak itt Uerdingen sínbuszok (Sínóbusz) is, majd az ÖBB-től gründolt poggyászmotorkocsi, aztán egy 4030-as elővárosi motorvonat is magára öltötte a piros/arany színpárosítást. Ezután már a jelenlegi járműpark jött: négy, a svájci Neue Pendelzug (NPZ) szériából való, pótkocsi nélküli, M+V szerelvényük van, valamint a képen látható, Stadler gyártmányú kis, négytengelyes motorkocsiból kettő. Ezek érdekessége, hogy gyakran fölhasználják őket a kocsirakományú áruforgalomban is, például rönkszállító kocsikat visznek velük Schrunsba. A komolyabb irányvonatok TRAXX-okkal vagy az ÖBB-től beszerzett 1110 sorozatú villanygéppel közlekednek. Ilyen motorkák jól jönnének nem egy vonalunkra, az esetleges vegyesvonati közlekedés előnyeiről már nem is beszélnék.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.