A ŽSSK 361 103-5 Lysa pod Makytou és Strelenka között
Nagyjából húsz percet autóztunk Uhersky Brodtól, de minden megváltozott. A Horní Lideč és Puhó (Puchov, Szlovákia) közti határátmenetnél folytattuk a túrát. Ez elsőrendű fővonal, ahogy említettem, a legdirektebb út Prága és Kassa között, ami ma is fontos kapcsolat a messzeszakadt dolgozók és az egyetemisták miatt. Van ugyanakkor alternatívája: Zsolnánál észak felé fordulva, Csácán át Ostravába lehet eljutni, onnan pedig kelet felé haladva Přerovnál újra találkozni lehet ezzel az útvonallal. Számottevő kerülő, de több éjszakai vonat is azt választotta a hosszabb alvás és Ostrava bekapcsolása érdekében. Ez a vonat viszont Olomoucon át megy Prágába, a legrövidebb úton, és nem csekély kihasználtsággal. Útjának első fele a 180-as vasútvonalon vezetett:
Hajdan ezt teljes egészében tudta volna egy 163-as, 3kV egyenfeszültségről üzemelő villanymozdony is teljesíteni, mára azonban Puhó állomást már átkapcsolták 25 kV 50 Hz váltófeszültségre, így amiatt a kb. ezer méter miatt már erre a vonatra is kétáramnemű villanymozdony szükséges. A 361.1 sorozat akár végig is viheti a vonatot Prágáig, mivel képes a 160 km/h-s sebességre is. Ma csak Zsolna és Prága között közlekednek a Valašsky Expres nevű vonatok, vegyesen szlovák 361-essel és cseh 380-assal , a Kassa-Prága vonatok mind Csácán át közlekednek. Azokon akad Vectron, Banán , 361-es, minden, ami épp van.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.