A MÁV M61 019 pályaszámú Nohabja Szepezdfürdő és Révfülöp között
Börgönd-TapolcaBalaton Északi-parti Vasút | |||
Megnyitás: | 1909.07.01. | ||
---|---|---|---|
Hossz: | 117 km | ||
Építtető: | Magyar Királyi Államvasutak | ||
Villamosítás: | - | ||
Személyszállító vasút: | MÁV-START ZRt. | ||
A Balaton-környéki vasútvonalak nem egyidejűleg és nem egységes rendszerben épültek ki; a Déli Vasút Buda-Nagykanizsa vonala az osztrák birodalmi érdekeket szolgálta. Helyi érdekű vonalként épült ki a Balatonszentgyörgy-Keszthely, a Boba-Sümeg, majd a Sümeg-Tapolca-Keszthely vonal is. Az Északi parton vezető vonalat a Balatoni Szövetség támogatásával és közadakozásával alapozták meg, még ha az összegyűlt pénz töredékét fedezte is csak az építési költségeknek. Az Adony-Szabolcs - Börgönd - Székesfehérvár MÁV vonalból Börgönd állomáson kiágazó (a Déli Vasutat Szabadbattyán állomáson, a Győr-Vezsprém-Dombóvári HÉV vonalát Csajágnál külön szintben keresztező) vasútvonalat a MÁV másodrendű vonalként építette meg, tehát a meglévő HÉV-eknél nagyobb fontosságot tulajdonított neki. Egyetlen mellékvonala a Veszprém - Alsóörs vonal volt. | |||
|
A Balaton északi partján vezető vasútvonal kultikusnak számít a vasútbarátok között, és véleményem szerint két okból: egyrészt, mivel csaknem minden mai vasútbarátnak kapcsolódnak gyermekkori emlékei hozzá egy balatoni nyaralás, vagy akár úttörőtábor képében, másrészt pedig, mivel a képen is látható mozdonyok rajongói számára a Nohab és az Északi Part egyet jelent. Ilyenkor persze elfeledkeznek róla, hogy a svéd dízelek csak a szegedi és nagykanizsai vonalak villamosításai után kerültek Tapolcára, életük története nem csak a 29-esen játszódik. Az is igaz ugyanakkor, hogy a hajdani fő közlekedési helyeik közül ma csak a 29-es nincs villamosítva (egyelőre), így itt lehet autentikus nosztalgiavonatokat járatni velük, illetve itt rendelkezésre áll kellő számú fotóhely is ahhoz, hogy a fotósvonatokat vagy az ilyen menetrendi parádékat a vasútbarátok kiélvezhessék.
Korábban több különvonatot is szerveztünk ide Nohabbal, ezért rengeteg képem van róluk a Székesfehérvár-Tapolca vonalról, de azért ez a Retró Hétvége jelentősen hozzátett mind a képek mennyiségéhez, mind a változatosságához. Szerencsére a retró mozdonyok (és immár kocsik) szereplése nem okozott értékelhető fennakadást a forgalomban, ezért remélem, hogy a hagyomány folytatódik jövőre is!
A kép kapcsán eszembe jutott, hogy a vasútbarátok újabban kicsit kettős mércével mérik magukat, illetve másokat; míg mostanában többen megszólták a nosztalgiamozdonyt, vagy épp a kilátást az ablakban élvezőket (elrontják a képet felkiáltással), addig abban senki nem talált kivetnivalót, hogy az elfoglalt fotóhelyünkre tekintet nélkül beálljanak elénk és blokkolják a kilátást. Szándékosan nem tűntettem el teljesen a nyomaikat - egynémely fotós olyan helyen állt, hogy nem is értem, mit szándékozott kihozni a képből. Aki esetleg nem találja őket, az útibeszámoló végén található videóban megnézheti, milyen volt a látványunk a retusálás előtt.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.