A Rhätische Bahn Ge 2/2 161 Poschiavo állomáson
(RhB Berninabahn)
A Berninabahn eltérő áramrendszere és durva ívei miatt sok egyke vagy kis járműsorozat dolgozik itt, olyan gépek, amelyekhez hasonló sincs a Stammnetz-en. A BB első pár évében minden vonat- és tolatómozgást az ABe 4/4-es motorkocsikkal végeztek, de ennek kényelmetlenségére hamar rájöttek, különösen, hogy a vonal teherforgalma föllendült. Az egész éves üzemnek is köszönhetően a kezdetben tervezett turistavasúthoz képest kidomborodott a tranzit teherforgalom lehetősége, de a Poschiavo-folyó völgyének falvai is igényelték az áruszállítást. Ezéer 1911-ben két Ge 2/2 sorozatú, kéttengelyes, egyvezetőállásos villanymozdonyt rendeltek a SIG és Alioth gyáraktól teher- és szolgálati vonatok számára, valamint állomási tolatásra.
A líraáramszedős, kezdetben valószínűleg szürke mozdonyok különlegessége a négy oldalról is megközelíthető vezetőfülke. Az eredeti 61-es és 62-es pályaszámukat az RhB-ba olvadáskor veszítették el, színük barna lett, és az 1928-tól viselt ollós áramszedőket 1971-ben a mai egykarúakra cserélték. Korábban nehezebb teher- és expresszvonatok előfogatolására is használták, ma már a biztosítóberendezés hiánya miatt csak állomási szolgálatban lehet találkozni velük, többnyire Poschiavo és Tirano területén. Az 1980-as évek óta narancssárgák, több, mint száz éves életkorukkal a napi szolgálatban levő legöregebb mozdonyok közé tartoznak a világon, ráadásul kinézetük is jórészt eredeti.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.