< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

Az Albatros klub 498 104 Kátov és Szakolca között

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2017:12:02 10:27:47

1549 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Szakolca Skalica na Slovensku Kátov Kátó 351 Szlovák gözösök 498 104 borult gözmozdony Szlovákia füst havas zúzmara nyílt vonal táj tél nosztalgia vonat mellékvonal Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

Az Albatros klub 498 104 Kátov és Szakolca között fotó

Jókút (=Kuty) - Szakolca (=Skalica na Slovensku) - Sudomeřice nad Moravou - Veselí nad Moravou - Vrbovce - Myjava - Vágújhely (=Nové mesto nad Váhom)
Holics (=Holič nad Moravou) - Hodonín

498 104

Megnyitás:
  • 15/06/1891: Holics - Hodonín (Holics-Gödingi HÉV)
  • (Dévényújafalu -) Jókút - Szakolca: 27/10/1891 (Morvavölgyi HÉV)
  • Veselí nad Moravou - Sudoměřice nad Moravou: 10/10/1887 (StEG)
  • Szakolca - Sudoměřice nad Moravou: 15/11/1893 (StEG)
  • Veselí nad Moravou - Myjava: 1927 (ČSD)
  • Myjava - Vágújhely: 1929 (ČSD)
Hossz:110 km
Építtető:lásd fent
Villamosítás:Jókút-Halics: 25 kV 50 Hz ~
Személyszállító vasút:ŽSSK/ČD/ŽSSK

Hajdani helyi érdekű vonal, ma fő- és mellékvonalak hálózata a szlovák-cseh határ közelében. Jól jellemzi a birodalmi vasútépítést, hogy a Monarchián belül Magyarországhoz tartozó Pozsony és az Ausztriához tartozó Brünn között fővonali vasúti kapcsolat csak Bécsen keresztül épült. Összeköttetést Morvaországgal csak a Pozsony-Bécs fővonalon Marchegg előtt, Dévényújfalunál kiágazó HÉV-vonal adott, amely egyenes úton Veselí nad Moravouban a Vlára-szoros felé vezető vonalba csatlakozott, Jókúton és Halicson pedig, szintén HÉV-ekkel, nyugat felé vezetett. A ČSD Trianon után a Dévényújfalu - Jókút - Břeclav szakaszt kétvágányú fővonallá fejlesztette, de ma 100 km/h sebességgel járható a Jókút - Szakolca - országhatár vonalszakasz is, a Holics és Göding (ma: Hodonín, Csehország) közötti vonalat pedig a Břeclavot elkerülő teherforgalom számára villamosították is.

Szintén a ČSD építette ki a Fehér-kárpátokat áttörő vonalat Vágújhelyre, rajta számos viadukttal és egy nagyobb alagúttal. Ezen a vonalon a határállomás Vrbovce, de 1992-ben Csehországhoz került, ezért átnevezték Javorník nad Veličkou-ra (ugyanolyan távol fekszik Javorníktól, mint Vrbovcétől). Később egy területcserével az állomás Szlovákiához került, és ismét Vrbovce nevét viseli. Jókút-Szakolca, Hodonín-Javorník és Vrbovce-Vágújhely között sűrű személyforgalom van, Javorníknál naponta néhány cseh motorkocsi megy át, Szakolcánál csak teherforgalom van.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Az 1990-ben alapított klub vállalta magára a szerintük (nem jogtalanul) a világ legszebb gyorsvonati gőzmozdonyának felújítását és üzemeltetését. Azóta több, mint száz nosztalgiavonat élén, több, mint 35000 km távon húzta már maga után a füstöt a mozdony, és még mindig gyönyörű és megbízható. Az 1952-54 között a Škoda Plzeň-ben gyártott gőzösök közel olyan erősek, mint egy V43-as, legnagyobb sebességük is 120 km/h, így Csehszlovákia legrangosabb gyorsvonatait továbbították Pozsony és Prága, illetve a vonal villamosításáig Kassa és Oderberg (Bohumín) között. Összesen 15 példány készült belőle, mivel a 40 példányban korábban épült 498.0 sorozat erősebb kazánnal szerelt változatai voltak. A mozdony csehszlovák módra szép színes, kiváló állapotnak örvend, de mégsem olyan kórosan steril, mint az angol gőzmozdonyok. Összességében az Albatros klub kiváló munkát végez, amit egyrészt vállalatok támogatásainak, másrészt adományoknak és a személyi jövedelemadó 2%-ának felajánlásaiból tudnak finanszírozni.

Pár hete nézegettem, hogy a pozsonyi mikulásvonat útvonala elég izgalmas, mivel évek óta érdekel a Vágújhelyről Vrbovcébe vezető mellékvonal, ami elég kellemes hegyvidéken és több viadukton vezet át. Viszont messze van, nagyon más izgalmas téma nem volt a közelben, így eddigi fotózásinkból rendre kimaradt, illetve a 813-as motorkocsiról éreztem, hogy nem mutatna jól a képeken mindenhol (ezzel Szlovákiában sokfelé küzdöttem már ). Most viszont itt volt az alkalom, hogy közelebbről is megnézzük ezt a térséget. Hajnali öt előtt indultunk Kismarosról, hogy három és fél óra autózás után megérkezzünk Szakolcára. Én végigstresszeltem az utat, nem csak a félúton kigyulladt "check engine" lámpa miatt, hanem azért is, mert végig napos, de az éjjeli köd és fagy miatt zúzmarás időben húztunk el gyönyörű dombvidékek, több remek vasútvonal mellett, hogy tutira odaérjünk a gőzös érkezéséig a kis nyugat-szlovákiai városba. A régi városközpontja miatt népszerű kirándulóhelyre egy kis mellékvonal vezet, ami a Pozsony-Brno fővonal Jókút (Kuty) állomásából ágazik ki észak felé. A Morva folyó mentén vezető vasútvonalon kizárólag 813-as ikermotorkocsik közlekednek, amiknek a Szakolca legszélén fekvő állomása a végállomás. Ebben a havas időben több kellemes fotóhely is adódott volna rajta, de normál napokon lehet, hogy nem annyira izgalmas. A vonal Halics állomásig villamosított, itt van egy csak teherforgalmú, szintén villamosított átkötés Hodonínba, Csehországba, így Břeclav kikerülhető Olomouc vagy Ostrava felől Pozsony felé menet.

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum