sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Tolatós tehervonat Tolmácson és más kalandok a vicinálison

A megszűnő Diósjenő-Romhány vasútvonal Tolmács megálló-rakodóhelyét kívántam felderíteni, sok Bz mot fényképpel, és persze reménykedtem benne, hogy egy tehervonatot is utamba sodor az Isten.

albumcreate26 fotó

albumcreate26

Tolmács fotó

Tolmács

(könyvjelző)

Itt egy szűkebb látószöggel készült darab Tolmács megálló-rakodóhelyről. Ennek a varázsos kis kétvágányosnak a közelében fotóztam két napig.

Tolmács mégegyszer fotó

Tolmács mégegyszer

(könyvjelző)

Itt egy szélesebb látószögű kép Tolmácsról. A kitérővágányt és az oldalrakodót régen nem használták, ma már csak - mint később látni fogjuk - iparvágányforgalma van.

Romhány fotó

Romhány

(könyvjelző)

Túrám első napján Romhányba is elmentem, ennek az állomásnak a kb. 200 fokos képe látható itt.

BVhmot 201 Vácott fotó

BVhmot 201 Vácott

Nade kezdjük az elején. Néhány dolgot a bevezetőben már elmondtam, amit érdemes tudni a vonalról és túrám okairól. Így itt utazásom eleje látszik, mikor szombaton reggel megérkeztem egy hajnali személyvonattal Vácra.

Bzmot 341 Diósjenőn fotó

Bzmot 341 Diósjenőn

És már ki is világosodott, mikor a csatlakozóállomás Diósjenőre érkeztem. Jelentőségét fokozatosan veszítette el, és sajnos hamarosan már csak vonatkeresztezések helye és skadrangú személyvonati megálló lesz.

Bzmot 241 és 341 Diósjenőn fotó

Bzmot 241 és 341 Diósjenőn

Jelentőségét mutatja a mellékvonalhoz képest igen sok vágány (a váci vonalon Nagyoroszi, Dejtár vagy Szokolya viszonylag kis állomások), amire régen bizony szükség is volt. A rakodóvágány manapság már mindig üres...

Utasok Diósjenőn fotó

Utasok Diósjenőn

...és a hátsó vágányokat is csak a keresztező vonatok használják. Ma még vannak hármaskeresztek a romhányi járattal, de később már csak a váci és a balassagyarmati személy találkozik itt. Pedig régen tehervonatok foglalták el ezeket a vágányokat, a rendezésükön állandó tartalék szorgoskodott.

Bzmot 241 érkezett Tolmácsr fotó

Bzmot 241 érkezett Tolmácsra

A kereszt után felszálltam kis motorkocsimra, amivel a következő megállóig, Tolmácsig mentem. Itt a vonatszemélyzet megvárta amíg elkészül a fotóm (nem ismerem eléggé a kölcsönvett Canon gépet, így sajnos elég torz lett a kép a túl nagy és célszerűtlenül alkalmazott látószög miatt).
Pedig a balra helyezett motorkocsi mellett az árnyas fa jól eladná a megálló-rakodóhely sajátosan mágikus hangulatát - ha szemből és kicsit szűkebb látószöggel készítettem volna a képet.

Bzmot 241 Tolmácson fotó

Bzmot 241 Tolmácson

A másik irányba tekintve kicsit megváltozik a hely hangulata, így már nem a Szokolyához hasonló erdőmélyi kisállomásra gondolunk. Itt a szellősen nőtt fák mezőktől választják el a vágányokat.

Bzmot 241 Tolmácson fotó

Bzmot 241 Tolmácson

Ami természetesen nem a teljes igazság a hangulatot tekintve, de még lesz képünk bőven, talán látni fogjuk. Ennek ellenére azt javaslom, aki teheti, gyorsan még látogasson el ide!
Érdemes megnézni azt az egy szem világítótestet, ami még ontogatja magából fényeit.

Tolmács megálló-rakodóhely  fotó

Tolmács megálló-rakodóhely felvételi épülete

Ez a szög mutatja az egyik legromantikusabb arcát a kis épületnek. A háttérben már felbukkannak a civilizáció nyomai. Lehet, hogy mégsem barlanglakókat szolgál ki ez a peronka?

Még egy működő lámpa Tolmác fotó

Még egy működő lámpa Tolmácson

Oldalrakodó Tolmácson fotó

Oldalrakodó Tolmácson

Mivel még csak nem is állomás, csak megálló-rekodóhely, a szokottnál kisebb oldalrakodót kapott. Az előbb mezőnek tippelt bal oldali felület pedig a régi "nyílt rakodó". A háttérben látható, hogy a házak Rétság felé igyekeznek terjeszkedni.

Vágányzáró sorompó Tolmácso fotó

Vágányzáró sorompó Tolmácson

Mivel az egyszem vágány nem megelőzővágány, hanem rakodóvágány (vonatok csak különleges esetekben találkozhatnak itt), így azt vágányzáró sorompók zárják le (elvégre az a dolguk, hiszen azért vágányzáró sorompók, hogy lezárják a vágányt).

Váltó Tolmácson fotó

Váltó Tolmácson

A váltó sincs már valami jó állapotban. Azt viszont láthatjuk, hogy egy útátjáró, és voltaképp a falu központja, egész közel esik a megállóhoz, nincs száz méterre sem (és a zoom se csal sokat).

Tolmács látképe fotó

Tolmács látképe

Ív Tolmács közelében fotó

Ív Tolmács közelében

Mivel vonat jóideig nincsen (bár hétvégén akkor még több vonat járt, mint hétköznap, de mára a csak hétvégén járó vonat is mindennapos lett), ezért sétálni indultam, ráadásul fotóhelyet is kellett keresnem.

Tolmács fedezőjelzője fotó

Tolmács fedezőjelzője

Itt nem egy állomás bejárati jelzőjéről van szó, hanem egy nyíltvonali "ojjektum" fedezőjelzőjéről, amely ojjektum most egy megálló-rakodóhely és egy iparvágány-kiágazás. Ezért a jelző (a kiszolgálás idején kívül) mindig mindkét irányból továbbhaladást negedélyező állásban van. Mivel Tolmács nyílt vonal, ezért az útátjárója is nyíltvonali útátjáró, fénysorompót ellenörző útátjárójelzővel szerelve.

Tolmács Rétság felőli elője fotó

Tolmács Rétság felőli előjelzője

Még száz méter séta után elértem arra a helyre, ahol a trains.hu gokartos különvonatának egyik fotómegállása volt. A szemben látható domb aljában már Rétság áll.

Rétság felett fotó

Rétság felett

Rétságnál a völgyet a régi laktanya épületei uralják. A katonai szállítások igen jelentősek voltak a vonal életében.

Szelvénykő Tolmácsnál fotó

Szelvénykő Tolmácsnál

A Diósjenőtől százméterekben mért távolságot mutatja.

Tolmács közelében fotó

Tolmács közelében

Az áteresz jobbldalán nádas, mögöte facsoport, és utána már a falu.

Tolmács közelében fotó

Tolmács közelében

Roppant változatos növényzet borítja itt a pálya környékét, a modellezőknek igen érdekes lehet.

Tolmács közelében fotó

Tolmács közelében

Bzmot 241 Tolmácsra jár be fotó

Bzmot 241 Tolmácsra jár be

Ha ezt a sok értelmetlen képet végigszenvedve jutottál ide, dícséretet érdemelsz!

Bzmot 241 Tolmácsra jár be fotó

Bzmot 241 Tolmácsra jár be

monor-21 / taxxx / ukkel / traffic figyelmébe ajánlom, hogy itt utasok is vannak! Sajnos nem sokan.

Bzmot 241 Tolmácsra jár be fotó

Bzmot 241 Tolmácsra jár be

Töltés fotó

Töltés

Vonóvezeték-tartó fotó

Vonóvezeték-tartó

Bzmot 241 Tolmácson fotó

Bzmot 241 Tolmácson

Elengedem a Bz-t még egy körre.

Bzmot 241 Tolmácson fotó

Bzmot 241 Tolmácson

A fedezőjelzővel le szerettem volna fényképezni.
Az oszlopon látható "fehér alapon fekete pötty" hívja fel a figyelmet arra, hogy a jelző állandóan szabadot mutat. Nehogy azt higyje egy vezető, hogy egy vonattal szembe jár ki.

Bzmot 241 Tolmács és Rétság fotó

Bzmot 241 Tolmács és Rétság között

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

A különvonat fotóhelyéről szerettem volna menetrendszerinti vonatról is képet.

Bzmot 241 Tolmács és Rétság fotó

Bzmot 241 Tolmács és Rétság között

Bzmot 241 Tolmács és Rétság fotó

Bzmot 241 Tolmács és Rétság között

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

A szemközti nádas túloldalán meg y műút, amit majd a buszok használni fognak.

Csacsik Rétságon fotó

Csacsik Rétságon

A vonatra Rétságon kívántam felszállni, odáig gyalog mentem - igazán nem nagy távolság, pláne ennyi fölösleges idővel.
A szamarak it kóboroltak egy pár percig, eközben a jobb oldalon egy domb tetejéről a tulajdonosuk kiabált nekik. Mivel pont merőlegesen állnak egymásra, kicsit sikerült humorosra venni a képet.

Bzmot 241 Rétságon fotó

Bzmot 241 Rétságon

Rétság és Romhány között szép számmal vannak közvetlen buszok, néhány utas mégis akad.

Bzmot 241 Romhányban fotó

Bzmot 241 Romhányban

Rádiósított mellékvonalakon a megállás helyét lehet törpe megállás helye jelzőkkel is jelezni, azok kevésbé zavarnák a fotózást.

Bzmot 241 Romhányban fotó

Bzmot 241 Romhányban

Így jobb egy kicsit.

Bzmot 241 Romhányban fotó

Bzmot 241 Romhányban

Rétság állomásépületét felújították, Romhányéra már nem fog sor kerülni. Pár éve még pénztár is működött itt, nem utolsó sorban a hétvégi, a Nyugati pu.-ról induló közvetlen kirándulóvonatok miatt.

A Romhányi Cserépkályhagyár fotó

A Romhányi Cserépkályhagyár iparvágányának megmaradt töltése

Budi Romhányban fotó

Budi Romhányban

Itt ágazott ki a cserépkály fotó

Itt ágazott ki a cserépkályhagyár iparvágánya (Bzmot 241)

Ez a váltó a régi, egyállás fotó

Ez a váltó a régi, egyállásos fűtőházhoz vezetett

Raktár és oldalrakodó Romhá fotó

Raktár és oldalrakodó Romhányban

Bzmot 241 áll Romhányban fotó

Bzmot 241 áll Romhányban

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Az állomás nyílt vonali végéből készítettem a képet.

Egy újabb vicces tábla Romh fotó

Egy újabb vicces tábla Romhányból

Romhány fotó

Romhány

Bezárják Romhányt fotó

Bezárják Romhányt

(könyvjelző)

Némi agyagot hoztak a csemp fotó

Némi agyagot hoztak a csempegyárnak

Romhány cserépkályhagyárábó fotó

Romhány cserépkályhagyárából nem sok maradt

Bzmot 241 áll Romhányban fotó

Bzmot 241 áll Romhányban

(könyvjelző)

A cserépkályhagyár iparvágányának töltéséről kivételesen nem a poros, sivatagi arcát mutatja az állomás. Az előtér zöldje és a fák kellemessé teszik a látványt.

Bzmot 241 áll Romhányban fotó

Bzmot 241 áll Romhányban

Kéktúra pecsételőhely és eg fotó

Kéktúra pecsételőhely és egy sokakat megihletett kuka Romhányból

Romhány állomásának gondoza fotó

Romhány állomásának gondozatla parkja, háttérben a kirakodott teherkocsikkal

Bzmot 241 Diósjenő állomáso fotó

Bzmot 241 Diósjenő állomáson

Erre a napra kezdtem kifogyni a fényből (és igazán vonat se volt már), ezért hazaindultam, hogy két nap múlva ismét eljöhessek.

Bzmot 241 Diósjenő állomáso fotó

Bzmot 241 Diósjenő állomáson

Bmxt 015 Vácott fotó

Bmxt 015 Vácott

Hétfőn indultam útnak ismét. Azért hétfőn, mert hétfőn-szerdán-pénteken van teher, és hétfőn a leghosszabb (ilyenkor 4 helyett öt kocsi).

Valami vonatfotó Vácról fotó

Valami vonatfotó Vácról

(könyvjelző)

Valami magaslati fotó Diósj fotó

Valami magaslati fotó Diósjenőről

Lassan annyi képem lesz erről az állomásról, hogy össze fogom keverni őket.

Diósjenő-Romhány: bezárják fotó

Diósjenő-Romhány: bezárják

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Sajnos hangulatom újabb vonalbezárás témájú kép készítésére sarkallt.

Bzmot 341 érkezik Diósjenőr fotó

Bzmot 341 érkezik Diósjenőre

A már sokszor leírt reggeli rutint táncolják el ismét.

Utasok Diósjenőn fotó

Utasok Diósjenőn

Utasok Tolmácson fotó

Utasok Tolmácson

Munkanap - minő csoda - van utas, ráadásul kerékpáros is. Nyugaton alapszolgáltatás a kerékpárral való utazás (nem alábbvaló a babakocsinál, bár nálunk még annak a kérdése sem egyszerű). Kérdés: hogy utazik a kerékpár a buszon?

Bzmot 340 Tolmácson fotó

Bzmot 340 Tolmácson

Múltkori baklövésem a nagylátószöggel korrigáltam.

Szolgálati telefon érdekes  fotó

Szolgálati telefon érdekes környezetben

Tolmács jelzőberendezése fotó

Tolmács jelzőberendezése

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Amikor már kezdtem feladni a tehervonat közlekedését (9-kor vagy 11-kor szokott jönni, de inkább 9-kor, ezért furcsállottam a dolgot), akkor megjelent. Meglepetésemre a szokásos Dácsia helyett Bobóval.

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Ezen a képen ismét jól átérezhető a hely hangulata.
A gép és a tartálykocsi előrehúz, hogy kezeljék a fedezőjelzőket és elvegyék a váltókulcsokat.

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Azután a megfontolt tempójú tolatás fojtatódik. Az Erdőkémia a készterméket teherautón viszi el, de némi vegyszert Szlovákiából vonaton hoz be.

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Az útátjárót persze lezárták (ilyenkor kézzel kell vezérelni, hiszen a behatási pont messze van, odáig nem húznak ki), de gyakran feloldották az autósoknak.

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Bejártak a gyárba és felvették az üres tartálykocsit. Ezt most rátolják a szerelvényre, és utána beviszik a gyárba a telit. Most az üres van hátul, a teli elöl.
Ezzel a technológiával kell a legkevesebbet sétálni, van a legkevesebb csatolás és a leggyorsabb a kiszolgálás.

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Miután a teli kocsit is lerakták, a gép ismét a vonatra járt, majd az egész szerelvényt előrehúzta, és megvárta, míg ismét szabadra állítják a fedezőjelzőket.

M44 501 Tolmácson fotó

M44 501 Tolmácson

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Ja, igen, hogy miért jöttek ilyen későn?
Kicsit hosszúra sikerült a mai tehervonat, ezért többször fordultak Balassagyarmatról Drégelypalánkig a Bobóval, és M43 1155 is felvitt néhány kocsit. Utána ott összerakták a szerelvényt, és a két gép közös erővel húzta fel a hosszú vonatot Nagyorosziba, ahonnan csak le kellett ereszkedni Diósjenőig. A Dácsiára már nem lesz szükség, azt ott hagyták Diósjenőn, és csak az erősebb M44-es jött.

Bzmot 340 Rétságnál fotó

Bzmot 340 Rétságnál

Miután a tehervonat elment Romhány felé, elindultam vissza ehhez a domboldalhoz, hogy itt kapjam el visszafelé jövet. Közben persze jött a Bz is.

Bzmot 340 Rétságnál fotó

Bzmot 340 Rétságnál

A vonal végig egy hosszú völgyben kanyarog. Itt nyílt a növényzet, így minden irányba hosszan ellátni, akár a pálya mellől, akár a vonat ablakából nézelődünk. Rétság után másmilyen a táj: ott sűrű erdőben döcög a vonat, szinte egészen a völgy végében fekvő Romhányig.

Bzmot 340 Rétságnál fotó

Bzmot 340 Rétságnál

Ha Tolmács felé elnézünk, barátságos dombvidéki tája tárul a szemünk elé.

Száraz fű Tolmácsnál fotó

Száraz fű Tolmácsnál

Ennek a gyönyörű helynek a tiszteletére még a Nap is kisütött.

M44 501 Rétaság és Tolmács  fotó

M44 501 Rétaság és Tolmács között

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Visszafelé persze már nem ez a mammutvonat jön, csak a szokásos, de a Dácsia helyetti erősebb Bobóval.
A Dácsia is fel tudta volna hozni ezen a nem túl meredek pályán a vonatot, csak tolatni, megindulni kényelmetlen neki ennyi kocsival. Ezért hozák a Bobót, ami viszont sajnos elég nehéz, így pályamesteri felügyelet kell mellé és extra óvatosság (azért azt mondják a helyiek, hogy bár a pálya lassú, de megbízható, különösebben nem kell aggódni, hogy szétesne.)

Bzmot 340 Tolmácson fotó

Bzmot 340 Tolmácson

Ezzel befejeződni készül az album, hiszen a Nap leszáll, minden képet elkészítettem, amit aznap szerettem volna, ideje hát indulni.
Ötlet, vágy, megragadnivaló sok van még ezen a kedves vonalon, az idő viszont kevés, és könyörtelen: nem biztos, hogy mindenre marad már idő.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek