< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon)

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2016:07:26 18:36:48

998 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Vallorcine 284 TMR Franciaország Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon) fotó

Megnyitás:
  • Le Fayet - Chamonix: 1901.07.25.
  • Chamonix - Argentiere: 1906.07.25.
  • Martigny - Le Chatelard-Frontiere: 1906.08.20.
  • Argentiere - Le Chatelard-Frontiere: 1908.07.01.
Hossz:70 km
Építtető:Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) / Chemin de fer Martigny–Châtelard (MC)
Villamosítás:800 V DC (Fr)/850 V DC (Ch)
Személyszállító vasút:SNCF TER/Transport de Martigny et Regions

Miközben a svájci Alpok tobzódik a keskennyomközű vasutakban, Franciaországban nem sok vasútvonal épült a hegyekben, azok közül is sokat mára fölhagytak. Az Európa második legmagasabb hegycsúcsának lábánál fekvő Chamonix ezért is különleges, hiszen ide nemzetközi, technológiailag érdekes, és igencsak látványos kisvasúttal is eljuthatunk. A francia oldalon a nagynevű PLM vasúttársaság építette, ehhez csatlakozott Svájcban a kanton által is támogatott vasút. A francia oldal gazdaságossági okokból és a lavinák miatt alsóvezetékes kivitelben épült, emiatt így tervezték meg a svájci szakaszt is. Martignyben azonban részben a helyi villamossal közös nyomvonalon haladt, ezért felsővezetékről is tudtak üzemelni a svájci járművek. Ma a legtöbb svájci szakasz már felsővezetékes, csak a Vernayaz és Salvan közötti, alacsony alagutakkal tarkított fogaskerekű szakasz üzemel harmadik sínnel. Ez az egyetlen fogasléces szakasza a vonalnak (Strub rendszerű), mivel itt nagyon rövid szakaszon kell fölérnie a pályának a Trient folyó szurdokának sziklapárkányához, ugyanis a vad szurdokban hosszan emelkedő vasutat kiépíteni lehetetlen lett volna.

A fogasléces szakasz azért is különösen látványos, mert gyakorlatilag néhány perc alatt, akárha lifttel utaznánk, a Rhone völgye fölött találjuk magunkat a csaknem függőleges sziklafal tetején. A pálya nem sokkal meredekebb a budapestinél (legfeljebb 200 ezrelék, adhéziósan 70 ezrelék az emelkedés), de a teljes nyílt kilátás miatt egészen sokkoló. Ezután a vonal a Trien szurdoka fölött vezet, az elvárhatóan bámultos kilátást nyújtva. A határtól vegyes a táj, széles völgyek és jelentős műtárgyak (hosszú alagutak, nagy viaduktok) váltják egymást. A határon majdnem mindig át kell szállni egyik vonatból a másikba, mivel sok francia motorvonat nincs fogaskerékkel fölszerelve. Ezek a járművek néha a svájci Salvanig is elvisznek sűrítőjáratokat, ezért áramszedő is van rajtuk. Sajnos a vasút (a hírneves elhelyezkedése ellenére) folyamatosan gazdasági gondokkal küzd, ezért a környezete kissé lepukkant. A Swiss Travel Pass a vonalon Chamonix-ig érvényes.

Fényképek

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum