A Gornergratbahn Bhe 2/4 3021 Zermatt és Findelbach között tehervonatot tolva a Mattervispa hídján (Getwingbrücke)
Zermatt - GornergratGornergratbahn | |||||
Megnyitás: | 1896.05.-1898.08.20. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 9 km | ||||
Építtető: | Gornergratbahn / Leo Heer-Bétrix és Xaver Imfeld kezdeményezők | ||||
Villamosítás: | 550 V 40 Hz háromfázisú ~ | ||||
Személyszállító vasút: | Matterhorn-Gotthardbahn | ||||
Európa legmagasabb, nem alagútban vezető vasútvonala, a kontinens második legmagasabban fekvő vasútállomása és a Toblerone csokiról ismert Matterhorn hegycsúcs a jégtengerrel mind remek kirándulócélponttá teszi a Gornergratbahnt. A világ első, villamosított fogaskerekűjének maximális emelkedése 200 ezrelék, a vonatok a kezdeti 7,5 helyett akár 30 km/h-val is | |||||
|
Nem Svájcban lennénk, ha nem lenne teherforgalma is a Gornergratbahn 1000 mm nyomközű fogaskerekű vasútnak, de ez a kisvasút nem csak ezért érdekes. Az eddig bemutatott svájci kisvasutak többnyire nem ilyen rövidkék voltak, mint a mi Fogasunk vagy az erdei vasutak, hanem A-ból B-be vittek, rendes, városközi közlekedést valósítottak meg, nagyjából a mi vicinálisainknak megfelelően, csak elmondhatatlanul kulturáltabb módon. Ez viszont hamisítatlan turistajárat: aki fölszáll és utazik rajta, az vagy ezzel tér vissza a kiindulópontra, vagy ha nagyon elvetemült, akkor visszasétálhat mellette. Egy átlag Felsőtárkányi Erdei Vasút hoz képest itt annyi a csavar, hogy Stimecz-ház 3089 méterre került a 332 méter helyett. Természetesen télen a pálya mellett le is lehet síelni, a vasút jegy- és beléptető rendszere is megegyezik egy síterep bérletrendszerével és beléptető-kapuival.
Ami még lényeges lehet, hogy a fotót egy lakóház ajtajához vezető lépcsőről lőttük, de nem akármilyen lakóházéról, hanem a Gornerhauséról: ennek pincéjében egy közel 200 m hosszú, kétvágányú alagút vezet, ami, miután a zermatti állomáson található kocsiszín már rég kevésnek bizonyult a járművek tárolására, vizsgálatra alkalmatlan tárolóvágányként működik. Az album végén lesz kép a tárolókról.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.