< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Oberdorf és Waldenburg között

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2018:03:27 09:27:36

1721 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Waldenburg Oberdorf 283 Waldenburgerbahn kisvasút Svájc motorvonat elmúlt Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Oberdorf és Waldenburg között fotó

Liestal - Waldenburg

Waldenburgerbahn

Megnyitás:1880.11.01.
Hossz:13,1 km
Építtető:Waldenburger-Bahn-Gesselschaft
Villamosítás:1500 V=
Személyszállító vasút:Waldenburgerbahn / Baselland Transport

Svájc egyetlen 750 mm nyomközű közforgalmú vasútvonalának ötlete a XIX. században többször fölmerült. Bázelből több szekérút is vezetett Svájc belseje felé, ezek egyike pont Waldenburgon át jutott a Balsatalba. A Schweizerische Centralbahn Basel - Olten vasútvonalának, a Hauenstein vasútnak a megépítése a tranzitárut elvitte a völgyből, de a jelenlévő könnyűipar így is igényelte a szolgáltatások fejlesztését. A környéken az óragyártás és a paszománykészítés volt a fő gazdasági ágazat, mivel azt a hosszú, hófödte, téli passzív hónapokban is lehet gyakorolni. Már 1865-ben bizottságot formáltak a vasútépítés elősegítésére, ám a komoly lépésekre 1876-ig várni kellett. Ekkor Burri főmérnök és Riggenbach igazgató kezdte meg a projekt kidolgozását, a keskeny nyomtávú, többnyire az országúttól legfeljebb 10 m távolságban haladó vasút tervezését. A koncessziót csak 1880. feburár 24-én ratifikálta a szövetségi gyűlés, ezután rekordidő alatt megépült a vasút.

2018-ban elkezdték az átépítés előkészítését 1000 mm nyomtávolságra, új, Stadler Tango villamosokat rendeltek. A vasút (egyébként üzemképes) gőzmozdonya kiállítási tárgy lesz, a motorvonatokat Szlovákiába értékesítették. A tervek szerint a mai Feketebalogi Erdei Vasút vonalain és ahhoz csatlakozó új vonalakon fognak közlekedni, mint Ciernohronská Elektrická Zeleznica, vagyis Feketegarami Villamos Vasút.
Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Az egyetlen 750 mm nyomközű svájci kisvasúthoz még időben érkeztünk 2018 tavaszán, és teljes kapacitásával tudtuk lefényképezni a velem egykorú, többnyire 1985-ben épült villamos motorvonatokat. A rendkívül pici és szűk járművekben a villamos vezérlés az utastérből vesz el egy jelentős szekrényt, így a motorkocsinak tényleg eléggé motorkocsi jellege van. Zúg, kattog és zörög, így az utazás igazán autentikus volt. Kicsit a budapesti Tatra villamosokat idézte a villamos üzemű ráncajtó is.

A vonalon alapvetően négyféle vonalvezetést figyelhetünk meg. Közvetlenül Liestal után a nagyvasútta párhuzamosan, bélésfallal védett bevágásban vezet a pálya. Ezt a részt már az 1920-as években átépítették az esetleges 1000 mm nyomközhöz szükséges űrszelvényre. Van, főleg északon, ahol a mezőkön halad a vasút. A legnagyobb részt az országút közvetlen szomszédságában vezet az ágyazatos pálya, így minimális kisajátításra volt szükség az építkezéshez. Waldenburghoz közeledve több helyen közúti vasúttá válik a Waldenburgerbahn. Itt viszont, ahol a kép készült, épp normál, bár útszéli vasútként működik, és a keresztező közutat fény- és félsorompó biztosítja. Az ilyen út mellett, vagy épp az útba építve vezető sínt az angol street-running néven ismeri , és a link mögött jópár ilyen vasútról készült képemet megtekintheted.

Sátoraljaújhely, Hegyközi Kisvasút
Sátoraljaújhely, Kossuth tér, Hegyközi Kisvasút

Sokszor kap el az az érzés, és a Waldenburgerbahn kapcsán minden alkalommal, hogy akár ez is lehetett volna a Hegyközi Kisvasútból, ha nem bontják el a nyolcvanas évek elején értelmetlenül. Azért ott 3-5 Bax kocsival jártak a személyvonatok, itt, igaz, hogy félórás ütem szerint, de a motor+vezérlőpót az alapösszeállítás, ezen a képen az M+Vp+Vp szerelvény már erősített vonatnak számít.

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum