A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Oberdorf és Waldenburg között
Fényképezte: Takács Bence 1773 megtekintés
|
Liestal - WaldenburgWaldenburgerbahn | |||||
Megnyitás: | 1880.11.01. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 13,1 km | ||||
ÉpÃttető: | Waldenburger-Bahn-Gesselschaft | ||||
VillamosÃtás: | 1500 V= | ||||
SzemélyszállÃtó vasút: | Waldenburgerbahn / Baselland Transport | ||||
Svájc egyetlen 750 mm nyomközű közforgalmú vasútvonalának ötlete a XIX. században többször fölmerült. Bázelből több szekérút is vezetett Svájc belseje felé, ezek egyike pont Waldenburgon át jutott a Balsatalba. A Schweizerische Centralbahn Basel - Olten vasútvonalának, a Hauenstein vasútnak a megépÃtése a tranzitárut elvitte a völgyből, de a jelenlévő könnyűipar Ãgy is igényelte a szolgáltatások fejlesztését. A környéken az óragyártás és a paszománykészÃtés volt a fő gazdasági ágazat, mivel azt a hosszú, hófödte, téli passzÃv hónapokban is lehet gyakorolni. Már 1865-ben bizottságot formáltak a vasútépÃtés elősegÃtésére, ám a komoly lépésekre 1876-ig várni kellett. Ekkor Burri főmérnök és Riggenbach igazgató kezdte meg a projekt kidolgozását, a keskeny nyomtávú, többnyire az országúttól legfeljebb 10 m távolságban haladó vasút tervezését. A koncessziót csak 1880. feburár 24-én ratifikálta a szövetségi gyűlés, ezután rekordidő alatt megépült a vasút. 2018-ban elkezdték az átépÃtés előkészÃtését 1000 mm nyomtávolságra, új, Stadler Tango villamosokat rendeltek. A vasút (egyébként üzemképes) gőzmozdonya kiállÃtási tárgy lesz, a motorvonatokat Szlovákiába értékesÃtették. A tervek szerint a mai Feketebalogi Erdei Vasút vonalain és ahhoz csatlakozó új vonalakon fognak közlekedni, mint Ciernohronská Elektrická Zeleznica, vagyis Feketegarami Villamos Vasút. | |||||
|
Az egyetlen 750 mm nyomközű svájci kisvasúthoz még időben érkeztünk 2018 tavaszán, és teljes kapacitásával tudtuk lefényképezni a velem egykorú, többnyire 1985-ben épült villamos motorvonatokat. A rendkÃvül pici és szűk járművekben a villamos vezérlés az utastérből vesz el egy jelentős szekrényt, Ãgy a motorkocsinak tényleg eléggé motorkocsi jellege van. Zúg, kattog és zörög, Ãgy az utazás igazán autentikus volt. Kicsit a budapesti Tatra villamosokat idézte a villamos üzemű ráncajtó is.
A vonalon alapvetően négyféle vonalvezetést figyelhetünk meg. Közvetlenül Liestal után a nagyvasútta párhuzamosan, bélésfallal védett bevágásban vezet a pálya. Ezt a részt már az 1920-as években átépÃtették az esetleges 1000 mm nyomközhöz szükséges űrszelvényre. Van, főleg északon, ahol a mezőkön halad a vasút. A legnagyobb részt az országút közvetlen szomszédságában vezet az ágyazatos pálya, Ãgy minimális kisajátÃtásra volt szükség az épÃtkezéshez. Waldenburghoz közeledve több helyen közúti vasúttá válik a Waldenburgerbahn. Itt viszont, ahol a kép készült, épp normál, bár útszéli vasútként működik, és a keresztező közutat fény- és félsorompó biztosÃtja. Az ilyen út mellett, vagy épp az útba épÃtve vezető sÃnt az angol street-running néven ismeri , és a link mögött jópár ilyen vasútról készült képemet megtekintheted.
Sátoraljaújhely, Kossuth tér, Hegyközi Kisvasút
Sokszor kap el az az érzés, és a Waldenburgerbahn kapcsán minden alkalommal, hogy akár ez is lehetett volna a Hegyközi Kisvasútból, ha nem bontják el a nyolcvanas évek elején értelmetlenül. Azért ott 3-5 Bax kocsival jártak a személyvonatok, itt, igaz, hogy félórás ütem szerint, de a motor+vezérlőpót az alapösszeállÃtás, ezen a képen az M+Vp+Vp szerelvény már erősÃtett vonatnak számÃt.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.