A Cargounit E6ACT 003 pályaszámú NEWAG Dragon Opalenica és Porażyn között
A gőzös után még maradt egy kis idő napnyugtáig, ezért kigurultunk a fővonalig, és kerestünk valami helyet, ahol fotózhatunk pár arra járó vonatot. Elsőnek egy lengyel gyártású villanymozdony által húzott tehervonatot fényképeztünk le. Az 5004 kW állandó teljesítményű és 375 kN vonóerejű gépeket legfeljebb 4000 tonnás tehervonatok vontatására tervezték, ami Lengyelországban előfordulhat, de nálunk azért nem annyira (már csak a szári emelkedő terhelési szakasza miatt sem valószínű kelet-nyugati tranzitban), ezért nálunk a jövőben is a Vectron lesz a nyerő csúcsgép a tehervonati forgalomban. És, hogy mi miért nem gyártunk saját mozdonyt? Nos, Lengyelországban, ahol az egyenáram inherens elavultsága miatt a járműgyártás nem volt a versenytársaktól ötven évvel lemaradva (mint a Ganz-MÁVAG), a Dragon koncepciójának fölvázolásától az első nagyobb széria államvasút részére való leszállításáig 16 év fog eltelni, a teljes forgalomba állásig közel húsz - nálunk ennél több lenne az elindulás, és nekünk is keresztfinanszíroznunk kellene a projektet azzal, hogy például a BME kutatási feladatként fejleszti ki a szükséges (de a nyugati gyáraknál már rendelkezésre álló) technológiákat. A végső számla valószínűleg többszörösen meghaladná azonos számú Vectron beszerzési árát - és vajon a magyar államnak hány mozdonyra van szüksége? Nyilvánvalóan nem az adófizetőknek kell beruháznia a magán teherszállító vasutak számára új mozdonyba; régi gépet adhatunk bérbe, amíg van, de a tőkét teremtse elő, aki hasznot akar! Fektessen be a vállalkozó, kockáztasson ő, ha egyszer övé a haszon! A MÁV-START saját vonataihoz még akkor sem kell száznál több gép (amiből 35 már rendelkezésre áll), ha tényleg minden távolsági viszonylaton megmaradnak a mozdonyos vonatok és nem szerzünk be svájci mintára sebesvonati vagy InterCity motorvonatokat.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.