A PKP Ol49 59 Wolsztynban
Ol49PKP | |||
Gyártó: Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie A közönséges gőzmozdonyok közé (O) tartozó, 1949-es tervezésű (49) sorozat 112 példányban készült a lengyel és 4 példányban az Észak-Koreai vasút számára 1951 és 1954 között. Az üzemképes mozdonyok honos fűtőháza Wolsztyn, itt lakik a 059 és a 069 pályaszámú gép is. Bár arrafelé nem kell kihasználnia, maximális sebességgel akár 300 t tömegű vonatot is továbbíthat. Az Oelki becenevű mozdonyok szerkocsival előre 50 km/h sebességgel haladhatnak. Futásuk teljes sebességnél is nyugodt, azonban ott szénnel kiszolgálni már embert próbáló feladat. | |||
|
A tavak között elhelyezkedő vasúti csomópont, Wolsztyn önmagában nem lenne túl izgalmas. A síkvidéki táj csak kissé különbözik az innen induló három vasútvonal mentén (Lesznóba, Poznanba és Zbaszynekbe lehet eljutni), és maga a város sem túl jelentős lengyel mércével. Vasúti fordulóállomásként is csak azért épült ki, mert a Lipcsét Posennel (a mai Poznannal) összekötő és Poroszországban jelentős vasútvonalból itt délre és északra is másodrendű vonalak vezettek. A bal oldali vágányon a gőzös a Varsó-Berlin fővonalon fekvő Zbaszyn állomásra tart, ahonnan még a fővonalon továbbmegy Zbaszynekbe (az "sz" betűt a lengyelben "s"-nek ejtik). A jobb oldali vágány volt a lipcsei irány, a peron, ami már Wolsztyn állomás bejárati jelzőjén belül található, Wolsztyn Skansen megállóé. Ez legújabbkori fejlemény, amikor még üzemelt a vonal, nem létezett, és a fák mögött elterülő skanzen területét lehet megközelíteni onnan. Csak különvonatok használják. A vonal poznani ágát példásan fölújították, ott a megengedett sebesség most 110 km/h, de a Sulechówba vezető átkötés csak az első állomásig, Powodowóig járható, a többi részt 2015-ben fölszedték (a személyszállítás 1994-ben, a teherszállítás 2005-ben szűnt meg).
Sulechówból érkező személyvonat 1991-ben Wolsztyn bejárati jelzőinél. A mozdony egy Fiat becenevű, Cegielski gyártmány, amelyből 268 épült, és ma többnyire SU45-ösként lehet föllelni a példányait (vagy kiskanálként). A képen látható gépet 1998-ban törölték az állományból.
Fotó: Sludge Gulper , akinek elég jó régi fotói vannak buszokról, vonatokról a keleti blokkból.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.