A ŽFBH 415 226 Zenica állomáson
A Ganz-Mávagtól szerezte be 1976-1979. között a Jugoszláv Vasút a háromrészes, elővárosi, majd az 1984-es szarajevói téli olimpia miatt a csak első osztályú szerelvényeket. A jugoszláv főővonalak villamosítása előtt a JŽ különböző dízel gyorsmotorvonatokkal bonyolította a forgalmat, ebből is volt Ganz , TEE-imitáció (de Gredelj gyártmányú, alumínium vázas!) magasfülkés és volt egy francia motorvonati sorozat is, a 610-es. A Ganz ennek arcát vette figyelembe (a megrendelő igényei szerint) az új motorvonat tervezésekor. Az annál rövidebb, de akár háromszorosan is csatolható vonat ideális volt Jugoszlávia számára, ahol már akkor is sok kisebb, egymással versengő város volt, és így a forgalom nem egy irányba koncentrálódott.
A vonat felépítése is érdekes (és szintén egy ismert TEE-t, a svájci RAe TEEII -t utánozza), mivel a motorkocsi a középső kocsi (ennek a sorozatjele 411), a két végén pedig egy-egy, hajtás nélküli vezérlőpótkocsi kapott helyet (V+M+V). Mivel betétkocsi nincs (P), így a vonat hossza csak az egységek duplázásával, triplázásával növelhető. A svájci vonatnál persze a motorkocsi egy komplett négyáramrendszerű mozdony volt vakablakokkal személykocsinak álcázva, itt utasok is fértek bele.
Arra fölhívnám a figyelmet, hogy a MÁV-HÉV MX/A típusú motorvonatai nem ilyenek - a látszat ellenére ott a két végkocsi a motorkocsi, a középkocsi pedig, az áramszedők ellenére, a pótkocsi, tehát összeállítása M+P+M, ugyanaz, mint a nyílvánvalóan ilyen összeállítású sima MX-esek nek.
A vonatok persze az Olimpik Express színezésben voltak a legszebbek, de ez a festés sem lenne rossz, ha a sárga és a többi szín egyformán fakulnának és néha le lenne mosva (mondjuk a másik fordában lévő szerelvény csupa graffiti, ahhoz képest ez kellemes kinézetű példány). Az 1200 kW teljesítményű motorvonatok legnagyobb sebessége 120 km/h, de sajnos ezt Boszniában nem tudják kihasználni, mivel országosan 70 km/h a maximális sebesség (elsősorban a biztosító berendezések állapota miatt, a legtöbb ŽFBH vonalat US-Aid támogatással 60 kg/fm felépítménnyel felújították).
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.