A ČD 750 718-9 pályaszámú Búvár dízel-elektromos mozdonya Lipová Lázne zastávka és Lipová Lázne között
Šumperk - Jeseník - Głuchołazy - KrnovSziléziai Semmering - Slezský Semmering | |||
Megnyitás: |
| ||
---|---|---|---|
Hossz: | 123 km | ||
Építtető: | k.k. privilegierte Mährisch-Schlesische Centralbahn / Österreichischen Lokaleisenbahngesellschaft | ||
Villamosítás: | Bludovig: 3 kV = | ||
Személyszállító vasút: | ČD | ||
33 ezrelék legnagyobb emelkedésű másodrendű vonal észak-kelet Csehországban, rövid szakaszon Lengyelországban, ahol a PKP vágányait péage-forgalomban használja. Głuchołazy állomáson a vonatnak irányt is kell váltania, 2006-ig eközben is tilos volt az utascsere. Třemešná ve Slezsku állomáson csatlakozik hozzá az Osoblahai Kisvasút, amit szintén a ČD üzemeltet. | |||
|
Leereszkedtem a hegyoldalban és pár másodperc múlva, az egyre komolyabbá váló havazás közepette megjelent a pár kilométerre fekvő Jeseníkből indult vonat is. Itt teljesen szokványos jelenség a Búvár, ezért is jöttünk ide fényképezni, mivel a hosszú völgyben vagy ötven kilométert megtéve a vonal kiér egy kisebb síkságra, egy deltavágánnyal ráfordul a Železnice Desná (Desná-völgyi Vasút) vonalára, hogy Zábreh na Morave állomásnál elérje az Ostrava-Olomouc-Česká Trebová-Prága fővonalat. Itt pedig legtöbbször gépet cserélnek, ráaggatnak a vonatra még pár kocsit, és villanymozdonnyal robog is az egész Brnóba. Ezzel az interregionális kapcsolata Szilézia cseh részének le is van tudva, de annyi csavar most is van a történetben, hogy a Desná völgyében fekvő regionális központot, Šumperket így nem érintik a vonatok - persze erre is van jó és követendő megoldás, a vonal alsó részén a mozdonyos vonatok gyorsítva közlekednek, ezért Hanušovicétől vannak bézés személyek is, amik viszont a delta másik ágán észak felé fordulva Šumperkbe közlekednek. Nyílván a gyorsokról Hanušovicében kényelmes és garantált átszállást biztosítanak, így minden irányba jó a vasúti kapcsolat.
A Šumperkbe vezető vonal 2009 óta, az onnan egyenesen továbbvezető Desná-völgyi vonal pedig 2016 óta villamosított, regionális okokból 3 kV egyenfeszültséggel. Ezen a korábbi mellékvonalon sajnos nem fényképeztünk, pedig egészen unikálisak voltak a kék-fehér-zöld-sárga fényezésű Bézék és RegioNovák , amik persze a felsővezeték kiépítése után eltűntek (többnyire a GW Trains-hez), csak a rövid, Sobotínba vezető mellékvonalon maradtak meg. Maga Šumperk is jelentős iparváros, a Pars Nova mellett ott működik a TDK európai félvezető-gyára is, de az egész környék (vagy egész Csehország) rendkívül iparosodott, Hanušovicéban például csapágyakat gyártanak és ott működik a Holba sörgyár is.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.